آهنگ تلفظ کلمات، یک مکانیزم ناخودآگاه و جنبهای پیچیده از تلفظ است که برای برقراری ارتباط بسیار ضروری است.
بسیاری از معلمان، نمیدانند با آهنگهای متفاوت چگونه برخورد کنند که این اصلا جای تعجب ندارد. هنگامی که که دستور زبان و یا واژگان مختلفی را در کلاس آموزش میدهیم، راه و روشهایی برای دسترسی دانشآموزان به زبان پیدا میکنیم. پس چگونه همین کار را برای آهنگ تلفظ کلمات انجام دهیم؟
- آهنگ تلفظ کلمات چیست؟
- چرا آهنگ تلفظ کلمات تدریس میشود؟
- آیا میتوانیم میزان آگاهی خود را از آهنگ تلفظ کلمات بیشتر کرده و بهبود بخشیم؟
- چگونه به دانش آموزان کمک کنیم:
- آگاهیرسانی
- آهنگ تلفظ کلمات و دستور زبان
- آهنگ تلفظ کلمات و نگارش
- آهنگ تلفظ کلمات و گفتار
- نتیجه
آهنگ تلفظ کلمات چیست؟
آهنگ تلفظ کلمات یعنی به جای آنچه که میگوییم، چه چیزی باید بگوییم. بدون یک لحن و آهنگ تلفظ کلمات، درک حالات و افکاری که به وسیله کلمات بیان میشوند، غیر ممکن است.
به سخنان فردی که بدون توجه به کلمات صحبت میکند گوش کنید. شما آن لحن و آهنگ تلفظ کلمات را میشنوید که دارای ویژگیهای زیر هستند.
- عبارات به قسمتهایی تقسم میشوند که اصطلاحاً به آنها «واحدهای صدا» گفته میشود.
- زبان و دهان گوینده در یک محدود معینی میتواند به بالا و پایین حرکت کند که در هرکس منحصر بهفرد است. زبان انگلیسی نیز دارای طیف وسیعی از محدودهها برای تلفظ کلمات است.
- هر واحد صدا، با حرکت زبان و دهان و افزایش یا کاهش تن صدا یا ترکیبی از دو، روی مهمترین هجا به عنوان «تونیک هجا» شناخته میشود. تونیک هجا معمولا کلمهای با حجم بالا است که در انتهای واحد قرار دارد.
- این الگوهای تغییرات، برای فهم صحیح معنای عبارات ضروری است و با تغییر آن معنی کلمه میتواند به طور کامل تغییر کند.
مثال:
- بگویید: It’s raining
- اکنون میتوانید با استفاده از کلمات مشابه مجددا جمله را تکرار کنید، اما معنی متفاوتی از جمله متوجه خواهید شد و ممکن است به معانی مانند What a surprise، How annoying و یا That’s great و یا … متوجه شوید.
چرا آهنگ تلفظ کلمات تدریس میشود؟
آهنگ تلفظ کلمات در هر زبان وجود دارد و ما مفهوم جدیدی معرفی نمیکنیم. با این حال، اغلب دانش آموزان درحال جست و جو برای پیدا کردن آهنگ تلفظ کلمات هستند و از لحن خود رنج میبرند. لحن گفتار میتواند مانند انتخاب کلمه مهم باشد – ما همیشه متوجه تفاوت لحن و آهنگ تلفظ کلمات نمیشویم:
- آگاهی از لحن صدا به ارتباط کمک میکند.
- لحن نادرست ممکن است منجر به سوءتفاهم شود، سخنرانان علاقه خود را از دست بدهند یا حتی دلخور شوند.
با اینکه بعید به نظر میرسد که دانش آموزان ما به تلفظ در سطح بومی نیاز داشته باشند، چیزی که آنها نیاز دارند آگاهی بیشتری از لحن صدا برای تسهیل صحبت کردن و گوش دادن است.
آیا میتوانیم میزان آگاهی خود را از آهنگ تلفظ کلمات بیشتر کنیم و بهبود بخشیم؟
اینکه صدای خودمان را بشنویم کمی دشوار است، بنابراین کسی را انتخاب کنید و به دقت به او گوش دهید: در حین گوش دادن، ملودی را در ذهن خود تجسم کنید و ببینید چگونه به واحدهای صدا تقسیم میشود. دفعه بعد که فعالیت کلاسی انجام میدهید روی صدای دانش آموزان خود تمرکز کنید. آیا دانش آموزی وجود دارند که لحن او صحیح است، اما چیزی درست به نظر نمیرسد؟ به نظر خستهکننده است یا غیرواقعی؟ شاید محدوده آنها به اندازه کافی متنوع نباشد.
چگونه به دانش آموزان کمک کنیم؟
افزایش آگاهی
برخی تکنیکها برای افزایش آگاهی دانش آموزان از لحن صدا مفید است.
- دانش آموزان را با مدلها تطبیق داده و از مبالغه در لحن صدا نترسید.
- به دانش آموزان اجازه دهید دو مثال از جمله یکسانی را مقایسه کنند، مثل varied/flat intonation, English / L1.
- از دانش آموزان بخواهید تا یک مکالمه ۲ دقیقهای رباتگونه و بدون هیچ لحنی انجام دهند (در صورت لزوم با استفاده از یک عکس به فراگیری کلمه اقدام شود). زمانی که آنها به حالت عادی برمیگردند، اشاره کنید که تفاوت با یک لحن بیان میشود – این چیزی است که به صدای ما حرکت میدهد.
- از دانش آموزان بخواهید که از لحن صدا شما بدون بیان کلمه و تنها با زمزمه کردن، تقلید کنند
آهنگ تلفظ کلمات به تنهایی وجود ندارد. پس منطقی است که با سایر فاکتورها به آن نزدیک شویم.
تلفظ و دستور العمل:
جایی که الگوها و لهجه و دستور زبان قابلپیشبینی هستند را به دانش آموزانم نشان میدهم. من اینها را به عنوان نقطه شروع میبینم، نه قوانین.
برخی از نمونهها عبارتند از:
- کلمات کلیدی: پایین آمدن لحن صدا
- سوالات بله و خیر: افزایش
- بیانیهها: کاهش
- سوال- برچسبها: چت – کاهش : چک – افزایش
- لیستها: افزایش، افزایش، افزایش، کاهش
زمانی که این ساختارها را تمرین میکنید، فعالیتهایی را در نظر میگیریم که به طور خاص بر روی یک لحن متمرکز شدهاند.
مثالی برای برچسب – سوال: دانشآموزان در گروهها مشاغلی را به یکدیگر اختصاص داده و آنچه را که نسبت به شغل یک فرد فکر میکنند، یادداشت میکنند. آنها باید کنترل کار را بررسی کنند: دانش آموزان از آهنگ افزایش یا کاهش صدا برای سوال – برچسب استفاده میکنند. مثلا اینکه شما یک خلبان هستید یا خیر. در پایان, دانش آموزان شغل خود را تایید میکنند.
لحن صدا و طرز برخورد:
حتی اگر قرار دادن قوانین در اینجا دشوار باشد، مهم است که دانش آموزان از ارتباط قوی بین صدا و طرز برخورد آگاه باشند.
- اولین نکته برای دانشآموزان این است که اثر این تغییرات را تشخیص دهند. من کلمه bananas را ابتدا با صدای «interested» (لحن متغیر) و سپس «uninterested» (صاف) بیان میکنم. دانش آموزان باید این دو را شناسایی کرده و تفاوت را توصیف میکنند. سپس در مورد نگرشها، مانند شوق، بیحوصله، شگفتزده و آسوده بحث میکنیم. من bananas را میگویم و سپس دانش آموزان همان کار را با جفت کردن انجام میدهند، و هر رویکرد دیگری را حدس میزنند.
- این میتواند با درخواست از دانش آموزان برای خوشآمدگویی به همه، با یک نگرش خاص توسعه داده شود. در نهایت کلاس، رفتار هر فرد را شناسایی میکند. برای دانش آموزان جوانتر, من از کاراکترهای (مردان، دوشیزه خوشحال، آقای Grumpy،دوشیزه وحشت زده و …) استفاده میکنم. به هر دانشآموز یک کاراکتر اختصاص داده و همانطور که در بالا ذکر شد، آنها با صدای این کاراکتر به کلاس تبریک میگویند.
لحن صدا و گفتمان
زبانآموزان همچنین نیاز به آگاهی از لحن گفتار در طول مدت طولانی زبان دارد. در اینجا ما میتوانیم دستورالعملهای صریحتری به زبانآموزان ارائه کنیم: اطلاعات جدید = صدای افتادن؛ دانش مشترک = افتادن-ترقی
یک گفتگوی خرید ساده این را نشان میدهد:
SK: میتوانم به شما کمک کنم؟
C: من یک بستنی شکلاتی را دوست دارم (سقوط).
SK: یک بستنی شکلاتی (افتادن-ترقی). چیز دیگری هم هست؟
C: یک بستنی توتفرنگی (سقوط).
SK: یک شکلات (افزایش -سقوط) یک توتفرنگی (افزایش-سقوط) چیز دیگری هم هست؟
C: بله. یک شکلات (افزایش-سقوط) یک توتفرنگی (افزایش-سقوط) و یک وانیل (سقوط).
دانش آموزان سطح بالاتر می توانند اطلاعات جدید / مشترک را شناسایی کرده و با توجه به آن عمل کنند.
با دانش آموزان سطح پایین، این گفتگو را با هم حفظ میکنیم. اگرچه من به طور مستقیم به لحن صدا اشاره نمیکنم، اما از دستم برای نشان دادن آن استفاده میکنم (سقوط = دست به پایین، سقوط – بالا رفتن= پایین و سپس بالا)، سپس دانش آموزان گفتگوهای خود را آماده میکنند. من متوجه شدم که دانش آموزان من این الگوها را خیلی سریع برداشت میکنند.
نتیجه گیری
زمانی که روی یک آهنگ در کلاس درس کار میکنید:
- به یاد داشته باشید که لحن صدا مربوط به هر فعالیت سخنرانی است و کار اصلاحی / بازنگری جالبی را انجام میدهد.
- به یاد داشته باشید که دانش آموزان همیشه مجبور نیستند «بدانند» ما روی یک لحن صدا تمرکز میکنیم : هر بار که عبارات و عبارات آهنگی را تمرین میکنیم.
- زمینههای واقع بینانه و روشن ارائه دهید.
- از رفتن به سمت تئوری خودداری کنید.
- به دانش آموزان کمک کنید تا هر طور که ممکن است الگوها و قواعد را یاد بگیرند.
- از یک سیستم ثابت برای نشان دادن لحن صدا در تخته استفاده کنید به عنوان مثال: فلش برای صداها؛ تونیک هجا در CAPITALS، خطوط دوگانه (//) برای مرزهای واحد صدا.
- مثبت نگاه کنید و انتظار تکمیل نداشته باشید. آخرین چیزی که می خواهم این است که دانش آموزان من آنقدر نگران لحن خود باشند که آنها دست از صحبت کردن بردارند.
نوشته لحن صدا یا آهنگ تلفظ کلمات در زبان انگلیسی اولین بار در آموزش زبان – گلدفیش پدیدار شد.