حتی زمانی که قصد داریم با حواسی جمع به صحبتهای دیگران گوش دهیم، ممکن است به راحتی حواسمان پرت شود. اگر بتوانیم یاد بگیریم که چگونه به صورت فعال به صحبتهای دیگران گوش کنیم، علاوه بر این که توجه دیگران را به خود جلب کرده و باهوشتر به نظر میرسیم، میتوانیم روابط فردی خود را در خانه و محل کار افزایش دهیم.
بنابراین چه در رسیدن به شغل مورد نظر، چه برای انتخاب شریک زندگی ایده آل و چه زندگی اجتماعی که در ذهن خود دارید، با رعایت این ۸ نکته به شنونده خوبی تبدیل خواهید شد.
۱- مهارتهای شنیداری خود را با تفسیر موضوع نشان دهید
تفسیر و خلاصه سازی، دو مهارت ارتباطی فوق العاده هستند که به شما در درک نکات سخنان گوینده کمک میکنند. همچنین به شما اجازه می دهد که ثابت کنید به دقت به سخنان گوینده گوش میکنید.
به عنوان مثال اگر همکار شما به مدت ۵ دقیقه درباره مشکلات فعلی خود در پروژهای مشترک با شما صحبت کند، ممکن است سعی کنید چنین حرفهایی به او بزنید: «بنابراین از این که بازخوردتان در نظر گرفته نمیشود خیلی ناراحت هستید و امیدوارید که تیم ما به گونهای سازماندهی شود که بتوان بحثهای صریحتری داشت.»
هرچند که این یک تکنیک ساده از گوش دادن به نظر میرسد، اما واقعا میتواند نشان دهد که شما افراد دیگر را درک میکنید. همچنین میتواند مانند یک راه طولانی برای جلوگیری از سوء تفاهمها و سوءاستفادهها باشد.
۲- ارتباط چشمی متداوم داشته باشید
آموزش نحوه گوش دادن فقط در رابطه با آنچه که دیگران میگویند نیست. در این راستا زبان بدن نیز نقش مهمی ایفا میکند.
اگرچه خیره شدن به فرد مقابل حواس پرتکننده است و تا زمانی که حرف مخاطب تمام نشده خیره شدن به او پذیرفتنی نیست، اما بیشتر اوقات حفظ نگاه مخاطب مهم است. در واقع این یک روش تشویق کننده جهت برقراری ارتباط با علاقه، درک و تمرکز بالا است.
دقت کنید که ارتباط چشمی خود را با نیازهای مخاطبان خود هماهنگ کنید. اگر با مضطرب و نگران روبرو هستید، از نگاه کردن مستقیم به او بپرهیزید و در عوض به دیگر مهارتهای فعال شنیداری بپردازید که برای مواجه با افراد خجالتی مناسب هستند.
۳- موضع باز اتخاذ کنید
از ابزارهای دیگر مهارت گوش دادن به صورت فعال، طرز ایستادن و نشتن است. به عنوان مثال چرخاندن بازوها، ضربه زدن به پاها یا دنبال کردن لبهایتان، راههایی برای نشان دادن نارضایتی و بی توجهی است.
در مقابل حس شنوایی می تواند از طریق یک وضعیت باز و ساده به صورت موثر منتقل شود. بدن خود را در حالت آزاد نگه دارید و نشان دهید که مشتاقانه در حال شنیدن از اطلاعات منتقل شده هستید.
۴- سوالات باز بپرسید
سوالات بسته سوالاتی هستند که جواب آنها تنها یک کلمه بله و خیر است. در مقابل سوالات باز سوالاتی هستند که برای پاسخهای طولانیتر طراحی شدهاند. وقتی سوال بسته میپرسید، اینگونه به نظر میرسد که میخواهید اطلاعات خاصی دریافت کنید یا زمان محدودی برای فرد مقابل اختصاص میدهید. در حالی که سوالات باز علاقه شما را برای شرکت در یک بحث مناسب و وارد شدن به حوزه ذهنیت و تفکر سخنران را نشان میدهد.
۵- جزئیات گذشته را به خاطر بسپارید
در هر فرصتی که میتوانید با یادآوری صحبتهای گذشته به فرد مقابل نشان دهید که به صحبتهای او گوش کرده اید. این ثابت میکند که شما واقعا به فرد مقابل توجه کرده و برای او ارزش قائل شدهاید.
به عنوان مثال یک مورد کوچک مانند اینکه یک نفر یک قهوه خاص را دوست ندارد یا اینکه زمانی از یک کشور خاص بازدید کردهاند میتواند پیوند محکمی بین شما و فرد مقابل برقرار کند.
۶- با تکان دادن سر نشان دهید که شنونده خوبی هستید
همانطور که ارتباط چشمی، تکان دادن سر و لبخند زدن میتواند هنگامی که به چگونگی بهبود مهارتهای گوش دادن فکر میکنید نادیده گرفته شود، به همان صورت ممکن است هنگامی که صحبت میکنید تصور کنید که این کارها را انجام میدهید. با این حال اگر روی زبان بدن خود نظارت داشته باشید متوجه میشوید که تکان دادن سر و لبخند زدن را کمتر از آنچه که تصور میکنید انجام می دهید. این بهترین راه برای نشان دادن این است که شما موافق هستید و میخواهید بیشتر بشنوید، چون به هیچ وجه نیازی به مداخله ندارد.
۷- ارتباط شنیداری فعال با انعکاس وضعیت فرد
زبان بدن علاوه بر نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد میتواند در انعکاس وضعیت فرد هنگام گفت وگو موثر باشد. در صورتی که به اندازه افراط گرایانه به این مساله پرداخته شود میتواند کاملا آشکار شود که این یک مهارت فردی بسیار خوب و در سطح ناخود آگاه است و فرد متقابل شما را متقاعد میکند که شما درگیر گفت و گو هستید. از ترفندهای کوچک انعکاسی مانند قرار دادن پاها در جهت مستقیم به سمت افراد یا تا کردن دستها در همان جهت استفاده کنید.
۸- گوش کنید تا بفهمید
در نهایت موضوع مهم این است که نه تنها نشان دهید که واقعا به فرد مقابل گوش میدهید، بلکه واقعا تمایلی برای شنیدن صحبتها داشته باشید. بسیاری از افراد منتظر هستند تا موضوع را به سمت خود یا نظر خود بکشانند و این برای بقیه کاملا مشهود است. حتی زمانی که خود سخنران چنین فکری نمی کند اگر با کنجکاوی و علاقمندی به سمت دیگران بروید، حضور شما برای دیگران قابل احساس خواهد بود.
نوشته 8 نکته برای بهبود مهارت گوش دادن جهت برقراری ارتباط بهتر اولین بار در آموزش زبان – گلدفیش پدیدار شد.