خواندن مانند پلی دانشآموزان را به دنیای زبان و فرهنگ انگلیسی وارد میکند. این شاید مهمترین مهارت برای شروع کار زبانآموزان مبتدی باشد. هنگامی که به صورت کامل متریال موردنیاز ریدینگ دانشآموزان ESL را انتخاب کردید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید چگونه میتوانید از آنها استفاده کنید. اگر همه موارد به درستی آموزش داده شود، مهارتهای درک مطلب به مراتب بیشتر به دانشآموزان کمک خواهد کرد.
به عبارت بهتر درک مطلب، میتواند دیگر مهارتهای ضروری دانشآموزان ESL مانند صحبت کردن، گوش دادن و نوشتن را تقویت کند. همچنین به کارگیری درک مطلب در سطوح مبتدی، به دانشآموزان اجازه خواهد داد تا واژگان خود را ایجاد کنند، تلفظ را تمرین نمایند و دانش گرامری ناخودآگاه خود را توسعه دهند.
ناخودآگاه، بهترین راه برای توسعه مهارتهای گرامری خستهکننده دانشآموزان است تا از این طریق آنها حتی متوجه این روند نشوند.
هنگامی که مهارت دانشآموزان با درک مطلب بهبود مییابد، تشنگی آنها برای مواد مطالعه بیشتر، افزایش خواهد یافت و قطعا ریدینگ برای آنها به روشی برای آموزش و سرگرمی تبدیل خواهد شد.
آنها ممکن است بخواهند اخبار محلی را بخوانند و در مورد مکانهایی که سفر میکنند یا پرفروشترین رمانهای انگلیسی، اشتیاق بیشتری داشته باشند.
درک مطلب نیز تقریبا جزء کلیدی تمام آزمونهای رسمی ESL در سراسر جهان است.
اینها آزمونهایی هستند که ممکن است لازم باشد به منظور حضور در مدارس خارج از کشور و یا اشتغال در کار موردعلاقه خود با یک شرکت بینالمللی انجام دهید.
حال سوال اینجاست که چگونه میتوانیم به دانشآموزان ESL کمک کنیم تا این مهارتهای حیاتی را به درستی به کار گیرند؟ در ادامه چند نکته مفید برای موفقیت دانشآموزان ESL در درک مطلب ارائه شده است.
شاید از خود بپرسید که از کجا باید آغاز کنم؟
هنگامی که صحبت از درک مطلب در سطح مبتدی به میان میآید، بهرهمندی دانشآموزان از مهارتهای اساسی ESL برای شروع خواندن الزامی است.
شروع کار با حروف انگلیسی (ABCها ) واضحترین اقدام در مرحله اول است. سپس کار را با واژگان پایه ادامه خواهید داد و پس از ساخت پایه شما میتوانید کار با اجزای پیچیدهتر مانند پیشنهادها و مقالات را آغاز کنید.
نحوه انجام کار
قبل از اینکه برای یک کلاس پر از افراد تازهکار، شروع به تمرین خواندن با یکدیگر کنید، فعالیت سریع با حروف ABC برای گرم کردن جو میتواند بسیار مفید باشد.
هنگامی که کار شما با حروف الفبا به پایان رسید باید به دنبال پرش به سوی کلمات باشید.
با کمک به دانشآموزان برای گفتن سریعتر کلمات و همچنین ایجاد یک رویکرد فکری سریع برای گفتن کلمات، آنها را یاری کنید. همچنین استفاده از فلشکارتها، ارائه پاورپوینت و یا بازی کلامی، میتوانند گزینههای خوبی برای گرامر واژگان باشند.
یک نکته مهم؛
کلماتی را انتخاب کنید که دانش آموزانتان با آنها ارتباط دارند، به عنوان مثال میتوانید موارد موردعلاقه آنها که ممکن است در خانه داشته باشند را انتخاب نمایید.
مثلا، «سگ»، تقریبا یک کلمه آشنا برای همه افراد در جهان است و میتواند به آسانی در یک جمله استفاده شود.
کلمه «سگ» میتواند به صورت جادویی در یک جمله اعمال شود؛ مانند نمونه زیر:
Tom has a dog.
تام یک سگ دارد.
شما به راحتی میتوانید واژههایی را که دانشآموزان طی چند دقیقه با سخنرانی و یا گفتگو با همکلاسیان خود استفاده کردهاند را به کار بگیرید.
به خاطر داشته باشید که ساخت مواد درسی مانند ساخت یک دیوار سنگی، باید آجر به آجر پیش رود.
این به دانشآموزان اجازه میدهد تا دانش پایهای خود را حفظ کنند. جملاتتان را با استفاده از کلماتی که قبلا مورد بحث قرار داده بودید فرمولبندی کنید و با افزودن زمینه به آنها کار خود را ادامه دهید.
دانشآموزان ESL را برای خواندن متون انگلیسی طولانیتر آماده کنید
قبل از اینکه دانش آموزان مشتاق خود را به باغ ادبی کلمات و جملات جدید ببرید، ابتدا باید مواد مناسب برای کلاس خود را پیدا کنید. برای این منظور اهداف، نیازها و منافع دانشآموزان خود را بشناسید.
اکثر کودکان به مقالاتی با موضوع بهبود خود علاقهمند نیستند، همانطور که بزرگسالان همیشه داستانهای مخصوص خواب شب را دوست ندارند!
پیدا کردن بهترین و مناسبترین مطالب برای خواندن، دانشآموزان را درگیر خواهد کرد و اطمینان خواهد داد که آنها میخواهند بیشتر بخوانند.
هنگامی که در طول روز مواد موردنظر را خواندید، باید دانشآموزان خود را از طریق برخی از وظایف جذاب پیش از ریدینگ، هدایت کنید.
برای مثال، یک لیست کوتاه از ۵ تا ۷ کلمه کلیدی را ایجاد کنید که برای درک مفهوم متریال ریدینگ ضروری است. دانشآموزان شما ناگزیر میتوانند کلمات جدیدی پس از خواندن کشف کنند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.
برخی دیگر از تمریناتی که میتوانید پیش از ریدینگ از آنها استفاده کنید، شامل بحثهای گروهی در مورد نویسنده مطالب است.
شما میتوانید از تصاویر استفاده کنید و به دانشآموزان خود اجازه دهید تا در مورد ژانرهایی که نویسنده درباره آنها مینویسد و همچنین در خصوص اینکه او متعلق به کجاست و یا بسیاری موارد مشابه دیگر با یکدیگر بحث کنند.
همچنین میتوانید مفاهیم مهم در مواد ریدینگ را به اشتراک بگذارید و آنها را به طور خلاصه مورد بحث قرار دهید. علاوه بر این، حتی میتوانید از دانشآموزان خود بخواهید تا خلاصهای از متن را ارائه دهند.
خلاصه متن در واقع شامل جستجو کردن نوع خاصی از کلمات و اطلاعات در متن بدون خواندن است. معمولا اعداد، رنگها، واژگان آشنا، مکانها و نامها چیزهایی هستند که در نگاه اول به متن، منتقل میشوند.
حال که تا اینجا با مبانی اصلی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که دانشآموزان خود را جهتدارتر هدایت کنید. در ادامه بیشتر در اینباره توضیح دادهایم.
۱. مرور اجمالی
پس از خلاصه کردن مطالب، مرور اجمالی آنها یک فعالیت عالی است که حتی درک دانشآموزان شما از خواندن را بیشتر افزایش میدهد.
مرور اجمالی بسیار شبیه به خلاصه کردن مطالب است و به دانشآموزان اجازه میدهد تا زمان بیشتری را بدون صحبت، برای بررسی متریال ریدینگ صرف کنند.
هدف از مرور اجمالی این است که دانشآموزان را قادر به تجزیه و تحلیل مواد و نگاه دقیقتر میکند و علاوه بر این، آنها میتوانند به جمعآوری جزئیات خاص و ترکیب آنها با اطلاعات عمومی که در زمان خلاصه نویسی کشف کردهاند، بپردازند.
در واقع این فقط یک نوع خواندن سریع است.
ممکن است لازم باشد یک تایمر را برای این منظور تنظیم کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
۲. پیشبینی کردن
با این حال یکی دیگر از روشهای عالی برای درک مطلب در دانشآموزان ESL، دادن آزادی خلاقانهتر به آنها است.
برای این منظور یک پاراگراف را انتخاب کنید و به دانشآموزان خود اجازه دهید در مورد آنچه که در پاراگراف بعدی ارائه میشود، بحث کنند. این کار باب بحث کردن را باز میکند و به آنها این فرصت را میدهد تا واقعا به زبان انگلیسی تفکر کنند. برای اینکه آنها در مورد پیشبینیهای خود با همکلاسی خود بحث کنند، باید سطح پایهای از درک خود داشته باشند و بر مهارتهای گفتاری خود ممارست کنند.
گفتن کلمات و عبارات جدید از متن با صدای بلند، زبان را در ذهن آنها تقویت میکند.علاوه بر این، آنها میتوانند در صورت بروز خطا سوالاتی را مطرح کنند. آنها احتمالا حتی چند قطعه متنی را که ممکن است همکلاسیهایشان در طی مکالمهها از دست دادهاند را انتخاب کنند.
همانطور که قبلا گفتیم، اینکه دانشآموزان ESL بتوانند مواردی را از یکدیگر یاد بگیرند، یک اتفاق عالی است.
۳. خلاصه کردن
این موضوعی است که در سطح بعدی درک مطلب قرار دارد و به دانشآموزان فرصت میدهد تا مهارتهای جدید درک مطلب خود را نشان دهند.
هنگامیکه یک دانشآموز بتواند یک قطعه خاص از متریال مطالعه را با کلمات خود خلاصه کند، آنها قطعا یک درک عالی از مفهوم اصلی پیام را به دست میآورند.
شما میتوانید این امکان را برای دانشآموزان فراهم کنید تا در قالب یک گروه در مورد خلاصههای خود با یکدیگر بحث کنند. همچنین میتوانید به هر دانشآموز بخشی از متن را بدهید تا بخواند و خلاصههای آنها را در کلاس ارائه دهد.
۴. گفتگو کردن
روشهای درک مطلب استثنایی که در بالا به آنها اشاره شد میتواند با فعالیتهای مبتنی بر بحث ترکیب شود و به دانشآموزان اجازه دهد تا مهارتهای ESL خود را توسعه دهند.
به دانش آموزان خود اجازه دهید تا بایکدیگر گفتگو کنند و سبکهای منحصر به فرد مربوط به خودشان برای مطالعه مطلوب را کشف کنند.
برای این منظور پس از مطالعه سوالات آسانی را آماده کنید تا از آنها بپرسید. سوالات چند گزینهای به آنها اجازه میدهد به آنچه شما گفتهاید فکر کنند بهترین پاسخ های ممکن را انتخاب نمایند.
آنها به طور مرتب پاسخهای مختلفی را ارائه میدهند. سپس دانشآموزان میتوانند در قالب یک کلاس به بحث بپردازند، چراکه آنها یک پاسخ خاص را برای مخالفت با دیگری انتخاب میکنند.
۵. استخراج کردن
این کار شبیه به یک جراحی است، اما در واقع یکی از روشهای سرگرمکننده محسوب میشود. اکثر دانشآموزان ESL چند نقطه مشترک دارند که معمولا تمایل به کشف چیزهای جدید، یکی از آنهاست.
استفاده از اطلاعات توریستی یا بروشورها میتواند به دانشآموزان اجازه دهد تا همانطور که سعی میکنند به روشنی آنها را درک کنند، کلمات را در قالب متن تجسم نمایند.
۶. گشتوگذار در روزنامهها و وبسایتها
استفاده از تبلیغات طبقهبندی شده روزنامهها و یا وبسایتهای آنلاین، مفید و سرگرمکننده است.
دانشآموزان باید در یک پاراگراف کوتاه که شامل چند جمله باشد، مذاکره کنند. اکثر آگهیها برای آنها توصیفی و لذتبخش هستند. آنها همچنین میتوانند در قالب یک کلاس یا گروه، تبلیغاتی طبقهبندی شدهای که خواندند را ارائه دهند. دانشآموزان واقعاً نیاز به غلبه بر این مواد معتبر دارند.
صرفنظر از متریال، این مهم است که اطمینان حاصل کنید که موضوع موردنظر مناسب با سن، اهداف و نیازهای انگلیسی دانشآموزان باشد.
به یاد داشته باشید که فقط ریدینگ، میتواند برای برخی خستهکننده باشد، بنابراین یک گفتگوی تعاملی را قبل و بعد از هر دوره ریدینگ طراحی کنید.
اجازه ندهید ریدینگ بیش از حد طولانی باشد و فقط به اندازه کافی برای دانشآموزان خود به منظور درک مفاهیم کلی و خاص در متن اکتفا کنید. همچنین سعی کنید با سرگرم کردن و لذتبخش کردن، دانشآموزان مبتدی را به آن مشتاق کنید.
نوشته ۶ استراتژی برتر برای بهبود درک مطلب مبتدیان اولین بار در آموزش زبان – گلدفیش پدیدار شد.