نوشتن رزومه ممکن است کار دلهره آوری باشد. اگر شما قصد نوشتن رزومه دارید ما میتوانیم در اینجا طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه در موسسات کاری و دانشگاهی، شما را راهنمایی کنیم.
رزومه در حقیقت تاریخچه ی کاری شما یا خلاصه ای از مهارت هایتان نیست. به رزومه تان به این صورت نگاه کنید: این یک آگهی یا تبلیغ است و شما محصول آن هستید. هدف شما این است که مسئول استخدام را متقاعد کنید که چیزی که شما میفروشید را بخرد؛ که باعث میشود شما به یک مصاحبه دست پیدا کنید. برای دستیابی به این هدف باید آن را به عنوان ابزار بازاریابی نگاه کنید. بدون این شما هیچ قدرتی ندارید.
حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل از صفر طبق تحقیقات ۲۰۱۹ مجله Effortless
به این فکر کنید که هر کسی تبلیغ خودش را دارد، چرا کسی باید محصول شما را بخرد؟ مسئول استخدام وظیفه ی سختی دارد که از بین تبلیغات، بهترین و مناسب ترین آن را برای شرکتش انتخاب کند. مطالعات نشان میدهد از هر ۱۰ رزومه، ۸ تای آن با یک نگاه سریع ۱۰ ثانیه ای دور انداخته میشود. پس این خیلی مهم است که بتوانید مهارت های منطبق بر کارمورد نظرتان را به خوبی به تصویر بکشید. برای کمک به انجام اینکار ما مراحل ساده ای برایتان آورده ایم که میتوانید آن را دنبال کنید تا یک رزومه بنویسید. به مراحل زیر دقت کنید:
گام اول: از بین ۳ الگوی رزومه، ۱ الگو را انتخاب کنید
وقتی میخواهید شروع به نوشتن رزومه کنید، این سوال برایتان پیش می آید که از کجا باید شروع کنم؟ صدها نفر هرروز این سوال را میپرسند و دلیل آن این است که قاعده ی استانداردی برای فرمت رزومه وجود ندارد. در اینجا ۳ انتخاب وجود دارد:
۱-به ترتیب زمانی-Chronological
این متداول ترین روش رزومه است و احتمالا شما هم از این استفاده کرده اید. این روش برای نمایش مشخص و واضح تاریخچه ی شغلی یا تحصیلی شما عالی است و یک انتخاب درست برای هر سطحی از تجربه است.
در موارد زیر از روش Chronological استفاده میکنیم:
- برای نشان دادن ارتقاء شغلی در طول زمان
- برای بدست آوردن شغل مشابه در رزو مه تان
- برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند
و برای مواقع زیر استفاده نمیشود:
- شما در طول استخدامتان وقفه های زیادی داشته باشید
- دائما شغل هایتان را تغییر داده اید
- شروع کار دوم یا تغییر زمینه ی کاری
۲-براساس مهارت-عملکردی یا Functional
این روش اساسا مخالف روش قبلی است. روش Functional برروی مهارت های خاص و دستاوردها تمرکز میکند. در این روش مهارت ها و حرفه تان در بالا مشخص میشوند. سابقه ی کاریتان هم در پایین بصورت کوتاه آورده میشود. این روش برای کارکنان پروژه، مدیریت و کارکنان با وقفه های کاری زیاد مناسب است.
از روش Functional در مواقع زیر استفاده میشود:
برای برجسته کردن و نشان دادن مجموعه ای از مهرت ها و تشویق هایی که نشاندهنده ی این مهارت ها هستند.
- وقتی بعد از یک دوره ی طولانی به سرکار برمیگردید.
- تغییرات شغلی یا فیلد کاری
- در مواقع زیر از این روش استفاده نمیشود:
- وقتی که یک تازه کار هستید و تجربه ی شغلی کمی دارید.
- تلاش برای نشان دادن ارتقاء شغلی
- مواقعی که مهارت های حرفه ی یا مدرک خاصی ندارید
۳-ترکیبی- Combination
همانطور که از نامش پیداست این روش ترکیب دو روش قبلی یعنی Functional و Chronological است. روش ترکیبی برای مواقعی که شما میخواهید ترکیبی از مهارت ها و تجربیاتتان را نشان دهید عالی است. همچنین برای کارکنانی مناسب است که میخواهند مجموعه ای از مهارت های خاصشان و اینکه چگونه سابقه ی کاریشان برای ایجاد این توانایی ها به آنها کمک کرده است، مفید و کاربردی است.
این روش برای موارد زیر استفاده میشود:
- برای نشان دادن اینکه شما بسیار در فیلد کاریتان مهارت دارید
- برای نشان دادن اینکه شما در زمینه ی خاصی مهارت های توسعه یافته ای دارید
- هنگام تغییر صنعت یا حرفه
در موارد زیر از این روش استفاده نمیشود:
- شما یک تازه کار هستید و مهارت های خاص یا مجموعه ای از مهارت های تعریف شده ندارید
- وقتی بخواهید زمینه ی آموزشی تان را برجسته کنید
گام دوم: ترتیب اطلاعات
به یاد داشته باشید که اطلاعاتی که شما انتخاب میکنید تا حد زیادی به الگوی رزومه شما بستگی دارد؛ اما در زیر یک راهنمای کلی از اینکه در اطلاعات رزومه تان چه چیزهایی میتوانید اضافه کنید، آورده شده است:
۱-اطلاعات تماس
این قسمت نیاز به لیبل و عنوان ندارد. وقتی جزییات تماستان را لیست میکنید از الگوی زیر پیروی کنید:
- نام- این باید فونت بزرگتری نسبت به کل سند داشته باشد و فراموش نکنید که رزومه شما در مورد خود شماست-
- آدرس
- شماره تلفن
- ایمیل
- لینک وبسایت یا نمونه کارها
- مشخصات LinkedIn
در شکل زیر ۳ مثال مختلف از اینکه چگونه میتوانید قسمت اطلاعاتتان را بنویسید آورده ایم. به هایلایت های زرد رنگ توجه کنید:
در رزومه تان، اطلاعات تماستان را در سربرگ قرار ندهید. اگر بصورت دیجیتالی آن را ارسال میکنید، ممکن است با اپلیکیشن ATS- applicant tracking system- اجرا شود که این اپلیکیشن سربرگ ها را ثبت نمیکند.
۲-انتخاب مقدمه رزومه
سه سبک اصلی برای نوشتن مقدمه وجود دارد، همه ی آنها بسته به شرایط عالی هستند. این مقدمه ها یک راه دیگر برای مشخص کردن مهارت ها، تجربیات و همچنین اطلاعات خاصی در مورد اینکه دلیل درخواستتان و هدفتان از اینکار چیست را فراهم میکند. هدف از این ۳ مقدمه این است که توجه استخدام کننده را با برجسته کردن مهارت ها و تجربیاتتان که به شرکت آنها کمک میکند، نشان دهید. انواع مقدمه را در زیر مشاهده میکنید:
۱-خلاصه ای از مهارت ها و صلاحیت ها
به طور کلی این مقدمه یک لیست از نکاتی ست که نشان میدهد چرا شما برای این موقعیت صلاحیت دارید. این مقدمه برای درخواست شغلی که به مهارت های خاص نیاز دارد، عالی است. فراموش نکنید که کاملا این قسمت واضح باشد و از ابهام دوری کنید.
در چه مواقعی باید از این گونه مقدمهها در رزومه استفاده کرد:
- شما مجموعه ای از مهارت ها دارید که میخواهید آن را نمایش بدهید
- تجارب زیادی دارید
- هنگامی که شغل مورد نظر به مجموعهای از مهارتها نیاز داشته باشد.
- در چه مواقعی نباید از این نوع مقدمه در رزومه استفاده کرد:
- هنگامی که تجربه لازم در شغل مورد نظر را نداشته باشید یا تازه کار باشید
- نداشتن دستاوردهای قابل اندازهگیری و ارزشمند
۲-اهداف شغلی
برخلاف مقدمه ی قبلی-خلاصه ای از مهارت ها- این مقدمه کمتر در مورد چیزهایی ست که میتوانید انجام دهید و بیشتر در مورد مواردی ست که انجام خواهید داد. این همچنین درمورد مهارت هایی ست که دارید و میخواهید بگویید که چگونه از آنها استفاده خواهید کرد. آن را بصورت ۲ تا ۳ جمله ی خوب، بنویسید. این مقدمه برای افراد تازه کار و افرادی که یک شرکت خاص مد نظرشان است، مناسب میباشد.
چه زمانی باید از این رزومهها استفاده کرد:
- هنگامی که شما برای شغل مد نظر یک تازه کار هستید و تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید.
- هنگامی که تجارب لازم در صنعت مد نظر را ندارید.
- به تازگی از دانشگاه فارغ تحصیل شده اید.
- چه زمانی نباید از این نوع رزومه استفاده کرد:
- هنگامی که دارای مهارتهای فراوانی در زمینه آن شغل هستید.
- هنگامی که مسیر شغلی خود را تغییر میدهید.
- هنگامی که میخواهید یک رزومه از مهارتهای فردی بنویسید.
۳- پروفایل حرفهای
رزومههایی که در آنها مشخصات حرفهای خود را مینویسید ترکیبی از هر دو رزومه اهداف شغلی و رزومه مهارتها است. این نوع رزومه بسیار قابل انعطاف است و در مقدمه آن میتوان پاراگرافهای کوتاهی را به صورت یک لیست از مهارتها یا اهداف قرار داد.
چه زمان باید از این نوع رزومه بهره برد:
- در تجارب قبلی خود بسیار موفق عمل کردهاید.
- قبلاً شغلی در شرکتی مشابه در همان سمت شغلی داشتهاید.
- در فیلد کاری خود مهارتهای ویژهای دارید.
- چه زمانی نباید از این رزومه بهره برد:
- اگر در شغل خود یک تازه کار هستید.
- اگر به تازگی فارغالتحصیل شده اید.
- دستاوردهای مهمی در زمینه شغلی مدنظر ندارید.
در آخر هم هنگامی که میخواهید مهارتهای خود را بنویسید دقت کنید که مهارتهایی را در رزومه خود یادداشت کنید که برای استخدام در آن شغل اهمیت داشته باشند. سعی کنید از کلمات معمول در صنعت استفاده کنید.
۴- تجارب حرفهای
بخشی از رزومه که هسته اصلی رزومه قلمداد میشود، بخشی است که شما مهارتهای خود را اثبات میکنید. در رزومههایی که با فرمت نگارش سوابق شغلی برحسب تاریخ آنها و یا در رزومههایی که با فرمت درج مهارتها و تجارب خود ایجاد میکنید. در بخش درج تجارب شغلی ممکن است از عناوینی مانند، تجارب مرتبط یا تجارب کاری Relevant Experience- یا-Work Experience استفاده کنید. این عبارات به جای عنوان تجارب حرفهای مورد استفاده قرار میگیرند.
در این بخش از رزومه به خاطر داشته باشید که تجارب کاری خود را از جدید به قدیم لیست کنید؛ و تنها مهارتهایی را در رزومه خود قید کنید که با شغل مد نظر ارتباط داشته باشند. برای هر شرکتی که رزومه را میخواهید ارسال کنید، یک سربرگ که در آن نام شرکت، شهر، استان نام و عنوان خودتان قید شده است، تهیه کنید و در قسمت تاریخ فقط ماه و سال را درج کنید. یک قانون کلی میگوید که برای نوشتن تجارب خود ۵-۳ بخش اصلی را باید در رزومه خود به صورت تیتر بیان کنید.
- استفاده از افعال مربوط به انجام دادن کار
- نکات قابل سنجش
- وظایف کاری مشخص و مرتبط
مثال ۱:
Trained ۵+ cashiers, managing their cash limits and guaranteeing quality customer service at all times
مثال ۲: -توجه کنید که نکات قابل سنجش، نیازی نیست که فورا بعد از action verb بیاید-
Spearheaded the development of the first media kit amalgamation for all company projects, increasing national sales by 8%
بخش آموزش در رزومه
داشتن یک بخش مدارک آموزشی در رزومه کمک میکند که بتوانید دانش و مهارت خود را به نمایش بگذارید. با توجه به تجارب حرفه ای، ممکن است تصمیم بگیرید که مکان تجارب حرفهای را با مکان مدارک آموزشی در رزومه خود جابهجا کنید.
مثلاً یک دانشجوی دانشگاه و یا شخصی که به تازگی دبیرستان را به اتمام رسانده است تجارب حرفهای زیادی نمیتواند داشته باشد که بخواهد آن را در رزومه خود بنویسید؛ بنابراین ابتدا مدارک تحصیلی خود را درج میکند و بعد هم اگر مهارت مرتبطی با شغل مد نظر داشت، آن را در رزومه خود ذکر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که اگر شما یک متخصص با تجارب فراوان حرفهای در زمینه کاریای خود هستید بخش مدرک تحصیلی را باید بسیار مختصر و کوتاه در رزومه درج کنید. نکات مهمی که باید در این قسمت ذکر شوند عبارت ند از:
- نام دانشگاه، موسسه آموزشی یا فنی حرفهای (نامی از دبیرستان خود نبرید، مگر آن که به دانشگاه نرفته باشید.)
- محل تحصیل (شهر، استان)
- تاریخ اتمام تحصیل (ماه، سال)
- مدرک تحصیلی (مدارک تحصیلی)
- معدل: معدل خود را تنها درصورتی که از ۱۷ بالاتر است در رزومه خود ذکر کنید؛ و معدل را تنها با یک رقم بعد از ممیز بنویسید و آن را به پایین گرد کنید. مثلاً معدل ۱۷/۳۵ را بصورت ۱۷ درج کنید.
در شکل های زیر مثالهایی از بخش آموزش میبینید، به قسمت های هایلایت زرد رنگ توجه کنید:
فارق التحصیل دبیرستان فارغ التحصیل دانشگاه دانشگاه جامعه
بخش اطلاعات بیشتر در رزومه
تا این قسمت شما یک رزومه با قسمتهای اصلی آن را ایجاد کردهاید و لیستی از اطلاعات مختلف درباره خود را که ممکن است برای مدیر بخش کارگزینی شرکت مد نظر جالب باشد را به رزومه خود اضافه کرده اید، در این قسمت میخواهیم اطلاعاتی دیگری که میتوان در رزومه برای قوی تر کردن آن ذکر کرد را نوشت:
گواهینامهها
مثال Certifications Section
یک بخش ساده برای گواهینامههای خود در رزومه در نظر بگیرید. این بخش اهمیتی کمتر از سایر بخشهایی که تا کنون معرفی کردهایم ندارد؛ اما درج بخش گواهینامه در رزومه به شغلی که میخواهید رزومه را برای آن تهیه کنید نیز وابسته است. مثلاً در فیلد کاری پرستاری، داشتن گواهینامه مربوط به این شغل کاملاً ضروری است. ولی در فیلد شغلی خدمات مشتریان نیازی به گواهینامه نیست. اگر در آگهی استخدام قیدی برای استخدام افرادی که گواهینامه مربوط به آن شغل را دارند وجود دارد، مطمئن باشید که مدیر کارگزینی شرکت در رزومههای دریافتی به دنبال این گواهینامهها است؛ بنابراین سعی کنید هر گواهینامه مرتبطی که در آن زمینه شغلی دارید را در رزومه خود ذکر کنید.
بخش مقالات و کتب منتشر شده
افزودن بخش مقالات و یا کتب منتشر شده به رزومه کاری مربوط به فارغالتحصیلانی است که مقالهی منتشر شدهای در زمینه کاری مدنظر دارند. برای درج مقالات در این قسمت بهتر است که مقالات را به ترتیب از جدیدترین به قدیمیترین لیست کنید. میتوانید اطلاعات این قسمت را مطابق سلیقه خود درج کنید. مثلاً درج مقالات در دست تهیه یا نمونه کارهای آینده و مانند اینها را نیز میتوان در این قسمت قرار داد.
جوایز، افتخارات، اقدامات
مثال Awards Section
در این بخش یک قسمت سفارشی دیگر به رزومه خود اضافه خواهید کرد. در این بخش شما به تبلیغ تواناییهای خود و اثبات این تواناییها میپردازید. افزودن جوایز و فعالیتهای مرتبط، به شما کمک میکند که نسبت به رقبایتان شانس بیشتری برای کسب شغل مد نظر داشته باشید. اگر این قسمت بیش از حد طولانی شد، به راحتی آن را به چند بخش تقسیم کنید. برخی از مواردی که میتوان در این بخش ذکر کرد عبارتند از:
- کمکهای مالی به صنایع مربوطه
- افتخارات دانشگاهی
- بورسیه تحصیلی برای رشته مربوطه
- جایگاههای افتخاری در آن صنعت
- وابستگیهای حرفهای
مهارتهای تکنیکی
برخی مشاغل مانند مشاغل رشته IT و مهندسی نیاز به دانش مربوطه و مهارت لازم در آن رشته دارند. مثلاً در صنعت IT یک مهندس نرم افزار مسئولیتهای متفاوتی در شرکتهای مختلف به عهده دارد. قرار دادن بخش مهارتهای تکنیکی در رزومه خود میزان مهارت شما در آن سیستم خاص مورد نظر شرکت را نشان میدهد.
در این بخش سعی کنید که دستهبندیهای مختلفی برای مهارتهای خود ایجاد کنید. مثلاً:
- نرم افزار: متخصص در نرمافزارهای مجموعه آفیس، Viso و Oracle
- زبانهای برنامه نویسی: مهارت بالا در HTML،C++،Python
بخش سایر مهارتها در رزومه
مثالی از Skills Section
افزوده بخش سایر مهارتها به رزومه باتوجه به اینکه میتواند توجه را به سمت رزومه شما جلب کند ارزشمند است. معمولاً این بخش را به صورت کوتاه و تیتروار در رزومه درج میکنند و مهارتهای مرتبط با صنعت مدنظر را در آن قید کنید. این بخش بسیار به بخش، مهارتهای تکنیکی، شبیه است. با این تفاوت که این بخش اغلب برای مشاغلی که چندان به مهارتهای تکنیکی نیاز ندارد، استفاده میشود.
در چه مواقعی میتوان از این بخش در روزمه استفاده کرد:
- تسلط به زبان دوم
- دانستن نرمافزارهای کامپیوتری مانند فتوشاپ و Illustrator
- توان کار با ماشینآلات سنگین
- در چه مواقعی نباید این بخش را به رزومه خود اضافه کرد:
- مهارتهای عمومی (مهارت در ارائه خدمات سرویس مشتریان)
- داشتن مهارت در سطح بسیار ضعیف
- داشتن مهارت در موارد نامرتبط
حتی اگر در رزومه خود بخشهایی مانند مهارتهای شغلی یا خلاصه تواناییها را اضافه کردهاید، بازهم میتوانید در بخش سایر مهارتها اطلاعاتی درباره مهارتهای مرتبط خود با شغل مدنظر را درج کنید. مثلاً یک مهندس IT دامنه زیادی از نرم افزارها را میشناسد و به آنها مسلط است؛ بنابراین میتواند در بخش مهارتهای شغلی بخشی از این نرم افزارها را لیست کند و در بخش سایر مهارتها نیز بخش دیگری از این نرمافزارها را قید کند.
خب تا اینجای کار قسمت سخت ایجاد یک رزومه را پشت سر گذاشتهایم. تمام محتواهای لازم در رزومه تایپ شده است؛ و شما اعتماد به نفس لازم برای انجام مصاحبه کاری را به دست آوردهاید. در این گام باید رزومه خود را دارای شخصیت کنید.
رزومه ی چند صفحه ای
میان کارشناسان بر سر این مسئله که رزومه باید در یک صفحه خلاصه شود و یا باید در چند صفحه ارائه شود، اختلاف نظر وجود دارد. برای حل این مشکل بهتر است از این قائده تبعیت کنید: تنها در صورتی به رزومه خود صفحه جدیدی اضافه کنید که اطلاعات بسیار ارزشمند و مرتبطی با شغل مدنظر را بخواهید در این صفحات جدید اضافه کنید؛ یعنی آنکه اگر صرفاً برای طولانی کردن رزومه خود به آن صفحه جدیدی اضافه کنید، رزومه خود را با این کار تضعیف خواهید کرد.
بایدها و نبایدها در اندازه فونت رزومه
استایل و اندازه فونت کاملا به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما باید این را نیز در نظر داشت که مدیران بخش کارگزینی نیز فونت و اندازه خاصی را ترجیح میدهد؛ بنابراین در هنگام انتخاب فونت به موارد زیر دقت داشته باشید.
بایدها در انتخاب فونت:
- فونتی را انتخاب کنید که به راحتی خوانده شود.
- در تمام رزومه از یک فونت واحد استفاده کنید.
- سایز فونت را در بخشهایی از متن مانند نام خود، تیترها و لیستها تغییر دهید.
- فونتی را انتخاب کنید که با سایز مدنظرتان برای تایپ رزومه همخوانی داشته باشد.
نبایدها در انتخاب فونت:
- فونت خود را با هدف جا دادن تمام اطلاعات رزومه در یک صفحه بیش از حد کوچک نکنید.
- در رزومه خود از فونتهایی که حواس مخاطب را پرت میکند استفاده نکنید (فونتهایی که کاراکترهای خاص ایجاد میکنند.)
- در سرتاسر رزومه از یک سایز ثابت فونت استفاده نکنید.
- در هیچ قسمتی از رزومه متنی را با فونتی کوچکتر از ۹pt تایپ نکنید.
- زمان زیادی برای انتخاب یک فونت صرف نکنید.
- برای اندازه فونت در بیشتر رزومهها باید از اندازههای ۲۴-۱۲- ۱۰ استفاده کرد. این اندازهها به این معنا هستند که نام را با فونت ۲۴ تایپ کنید. سربرگ و متن اصلی را با فونت ۱۲ تایپ کنید و لیستها را با فونت ۱۰ تایپ کنید.
اگر مدیر کارگزینی برای خواندن رزومه شما مجبور شود عینک مطالعهاش را به چشم بزند. رزومه شما احتمالاً یک راست به سطل زباله خواهد رفت. این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام نوشتن یک رزومه علاوه بر نوشتن مهارتها و تواناییها و موارد این چنینی، باید به خوانایی رزومه نیز دقت داشت. هنگامی که یک فونت انتخاب میکنید به نکات ریزی باید توجه داشته باشید. مثلاً فونت باران ضخامت حروف کمتری نسبت به فونت نازنین دارد و یا فونت ایران سنس Iran sans فضای بیشتری از فونت نازنین اشغال میکند. بار دیگر تأکید میکنیم که انتخاب فونت کاملاً به سلیقه و نظر خودتان بستگی دارد. هر فونتی که به نظر خودتان قابلیت خوانایی بیشتری دارد را انتخاب کنید.
در انتخاب فونت، چاپ رزومه بر روی کاغذ و یا انتشار آن در یک صفحه وب نیز بسیار اهمیت دارد. برای چاپ روی کاغذ فونتهایی مانند B Nazanin بسیار مناسب هستند. درحالی که برای انتشار در وب فونت Iran sans مناسبتر است.
یا اینکه برای چاپ برروی کاغذ، Serif Fonts مناسب است اما برای ورژن الکترونیکی San Serif Fonts مناسب است. در زیر محبوب ترین فونت ها را برایتان آورده ایم:
Serif Fonts:
|
San Serif Fonts:
|
استفاده از خطوط در طراحی ظاهر رزومه
خطوط میتوانند رزومه را به بخشهای مختلف تقسیم کنند. به این ترتیب خوانایی و پردازش اطلاعات رزومه راحتتر خواهد شد. ایجاد یک خط، فاصله معمولا بعد از بخشهای، تواناییهای حرفهای و یا خلاصهای از مهارتها و صلاحیتها درج میشود. اینکه چطور بین بخشهای مختلف رزومه فاصله ایجاد کنید به خودتان بستگی دارد. فقط به خاطر داشته باشید که اگر تعداد این فواصل بیش از حد شود خوانایی رزومه کاهش خواهد یافت.
به مثالهای زیر توجه کنید:
رعایت فاصله در حواشی صفحه
اولین چیزی که در رزومه توجه را به خود جلب میکند رعایت حواشی صفحه است. هرگز برای آن که تمام اطلاعات مد نظر خود را در یک صفحه جا بدهید حاشیه صفحه را از استاندارد آن کوچکتر نکنید. به خاطر داشته باشید که صفحهای که حاشیه بسیار کوچکی داشته باشد. به نظر شلوغ خواهد رسید. بهتر است که از قانون فاصله از بالا ۲.۵ سانت و از راست ۲.۵ سانت را رعایت کنید. در برخی منابع فاصله از راست را ۲ سانت و فاصله از چپ را ۲.۵ سانت اعلام کرده اند. هر دو این حاشیهها قابلیت خوانایی بالایی دارند. استاندارد نرم افزار Word همان ۲.۵ سانتیمتر است.
حتما بخوانید: ۸ تا از معمول ترین سوالات تعیین سطح زبان و مصاحبه انگلیسی+ پاسخ
نکات:
Action Verbs-1 هایی که میتوانید در رزومه از آنها استفاده کنید شامل موارد زیر است:
- Coordinated –هماهنگ کردن
- Organized –سازماندهی کردن
- Programmed –برنامه ریزی کردن
- Operated –اداره کردن
- Built –ساخته شده
- Formalized –رسمی کردن
- Launched –راه اندازی کردن
- Introduced –معرفی کردن
- Developed –توسعه یافته
- Reduced –کاستن
- Decreased –کم کردن یا شدن
- Achieved –به دست آوردن
۲- سعی کنید از افعالی مانند I, me, we, us استفاده نکنید و همچنین از زمان گذشته برای توصیف شغل های قبلی و زمان حال برای توصیف وظایف فعلی استفاده کنید؛ مثلا:
Conducted routine inspections of on site equipment
۳-تجارب کاریتان را قبل از تحصیلاتتان قرار دهید. در کشورهای انگلیسی زبان، بخصوص در آمریکا، تجارب شغلی مهمترین فاکتور در استخدام است.
۴-اطلاعات تماستان را در رفرنس قرار ندهید، عبارت available بالای درخواست، کافی است.
۵- برای کلمات مرتبط با کار و حذف تکرارهای اضافه استفاده کنید.
این روش یک راهنمای عالی برای نوشتن رزومه موفق است و خصوصا برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور، مهاجرت کار و … را دارند بسیار کاربردی خواهد بود. در زیر تصاویری از رزومه های خوب و باکیفیت را می بینید. و سپس می توانید ۵ قالب آماده ورد صفحه بندی و آماده شده قابل استفاده در نرم افزار ورد را دانلود کنید.
یدا
≡ دانلود ۵ قالب آماده برای نوشتن رزومه
باز هم هرگونه سوال یا نظری راجب نوشتن رزومه دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
نوشته نحوه نگارش رزومه به زبان انگلیسی طبق آخرین استانداردها+دانلود ۶ نمونه ی برتر اولین بار در وبسایت تخصصی آموزش زبان خارجی. پدیدار شد.