«گرفتار شدم! کمکم کنید! مرا از اینجا بیرون ببرید!»
من مطمئنم شما حتما برای یک بار در زندگی چنین حسی را تجربه کردهاید: وقتی از کسی در مهمانی سؤالی پرسیدهاید: «چه خبر؟ چه کار میکنی؟» و آن شخص بیهدف شروع به حرف زدن در مورد همه چیز کرده است. شما در حین صحبتهای او به دنبال رهایی از این وضعیت هستید و از بالای شانه او به سمتی دیگر نگاه میکنید که بتوانید شخص دیگری را برای معاشرت بیابید.
اخیرا من با این موضوع مواجه شدم و در یک همایش شبکهسازی کسب و کار درگیر چنین موقعیتی شدم. به طور معمول شما در همایشهای شبکههای کسب و کار انتظار دارید که افراد با «ارائه آسانسوری» آماده تبلیغات کسب و کار خود باشند و خلاصه مختصری از کاری که آنها انجام میدهند و چرا شخص دیگری باید به آنها توجه داشته باشد را خیلی سریع ارائه دهند.
در حین همایش خانمی را دیدم که میخواست در مورد تجارت شرکتی که در آن کار میکرد با من صحبت کند. او به جای اینکه از آنچه شرکت او انجام میدهد و چگونه خدمات و محصولات آن میتواند به من کمک کند، برای من بگوید، از موضوعات فرعی شرکت تعریف کرد. در میان صحبتهای او، این سؤال در ذهن من ایجاد شد: «شما دقیقا چه کار میکنید؟» و دقیقا بر خلاف آنچه که من انتظار داشتم، او به صحبتهایش ادامه داد.
من به محض اینکه توانستم خودم را از آن موقعیت خلاص کنم، به این موضوع فکر کردم که: «این خانم کارش را خیلی خوب انجام میدهد فقط یک مشکل اساسی دارد و آن هم نداشتن ارائه آسانسوری در حین معرفی محصولات شرکت است. اگر او میخواهد من و هر شخص دیگری مشتری شرکت او شویم، او باید تلاش کند تا روی ارائه آسانسوری خود کار کند.»
این برخورد باعث شد که من در این مقاله نکاتی را که میتوانم به او یا هر شخص دیگری که نیاز به ارتقای مهارتهای ارتباطاتی خود در تجارت و کسب و کار دارد، ارائه دهم.
چگونه به معرفی آسانسوری دست پیدا کنیم؟
شما به معرفی آسانسوری نیاز دارید (علت این نامگذاری به این دلیل است که نباید بیش از یک حرکت آسانسور طول بکشد) چون یک راه سریع برای بیان ماهیت این است که چه کار میکنید و چرا کسی به خدمات شما نیاز دارد.
ویژگیهای ارائه آسانسوری
ارائه آسانسوری شما باید مختصر باشد، به راحتی قابل درک باشد و یک پیام اقدام برای عمل ضمنی در ذهن مخاطب ایجاد نماید؛ به عبارت دیگر، ارائه آسانسوری شما باید کنجکاوی مخاطبین هدف خود را افزایش دهد و یک دلیل ارائه کند که چرا خدمات شما مطلوب هستند.
آموختن مهارت ارائه آسانسوری
با اطمینان میتوان گفت که شما میدانید که باید چه کار کنید اما آیا میتوانید آن را به وضوح و به سرعت (در سی تا شصت ثانیه) به شخص دیگری توضیح دهید؟ اگر نه شروع به ساخت ارائه آسانسوری خود کنید. شما میتوانید این کار را با نوشتن اینکه چه کار میکنید و قصد دارید چه چیزی را بفروشید، شروع کنید. آن را آنقدر بازنویسی کنید تا زمانی که اطمینان حاصل کنید که تبلیغ شما مختصر، واضح و مورد توجه است. سپس آن را با صدای بلند تمرین کنید. شما باید یک تست آزمایشی در حضور یک همکار مورد اعتماد انجام دهید تا بتوانید تعدادی بازخورد در مورد اینکه چطور میتوانید آن را به طور دقیقتر ارائه دهید، دریافت کنید. در نهایت، ارائه آسانسوری خود را حفظ کنید و آن را تمرین کنید تا بتوانید آن را به شیوهای طبیعی انجام دهید.
کارگاه زبانآموزی برای ارائه آسانسوری
شما با شرکت در کارگاههای زبانآموزی میتوانید مهارتهای ارتباطی ضعیف کسب و کار (هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی) خود را بهبود ببخشید. مدیران و کارمندان بسیاری با استفاده از این روش میتوانند در هزینههای شرکت صرفهجویی کنند. شما میتوانید در این کلاسها به صورت آنلاین و با زبان مادری و دوم (ESL) شرکت کنید تا جایگاه حرفهای خود را بهبود ببخشید و در جهت منافع مالی شرکت گام مؤثری بردارید.
حال مشاهده کردید که چگونه من سعی کردم، «Elevator Pitch» را تنها با یک ارائه آسانسوری ساده برای شما در عرض بیست ثانیه توضیح دهم. شما نیز میتوانید با استفاده از ارائه آسانسوری کسب و کار خود را بهبود ببخشید.
نوشته چرا باید از ارائه آسانسوری در آموزش انگلیسی استفاده کنیم؟ اولین بار در آموزش زبان – گلدفیش پدیدار شد.